13 publikationer fra Oplevelsernes Academy

Bestil bøgerne på bogbestillingssiden



Fokus gør forskellen
De ved det godt på hoteller, restauranter og konferencesteder; gode gæsteoplevelser giver værdi på bundlinjen. ”Fokus gør forskellen” viser vej til, hvordan arbejdet i branchen kan optimeres med målbare resultater til følge. Bogen retter opmærksomheden på alle de tandhjul, der skal køre i samme takt i en travl hverdag, og omsætter teori til praktiske huskeregler og øvelser, der er til at tage fat på.

Dialogværktøj målrettet hoteller, restaurationer og konferencesteder
Dialogværktøjet er udviklet for at gøre det lettere for hoteller, konferencesteder, restauranter og caféer at afdække kompetencebehov og finde vej til relevante efteruddannelsesmuligheder. Idéen er at sætte en proces i gang, der får ledere og medarbejdere til at oveveje udviklingsområder, strategi og mål. Hvordan udvikler den enkelte medarbejder sig bedst, og hvor finder man de kurser, medarbejdere og virksomheden har brug for?

Huānyíng - Få nøglen til godt værtskab på kinesisk
Det vrimler med kinesiske turister i Europa, og flere og flere af dem finder vej til Danmark. Skal de have et godt ophold og rejse herfra som gode ambassadører, er det vigtigt, at hoteller, restauranter og attraktioner ved, hvad gæsterne forventer af service, information og oplevelser. Det er netop, hvad denne manual giver svar på. Læs hvad kineserne gerne vil opleve, spise og shoppe, og hvad man kan gøre for at undgå konflikter.

Kort og godt om Customer Experience Management
Kampen om morgendagens turister kæmpes på slagmarken; der, hvor de spiser, holder ferie, får oplevelser og Danmark ind under huden. Med et CEM-ledelsesværktøj ved hånden, kan virksomhederne vurdere sig selv med turisternes øjne og på den måde få nøglen til økonomisk gevinst. Bogen introducerer teorier og praktiske greb i forhold til CEM.

Personlig planlægning
Døgnet har de timer, døgnet nu engang har, og der findes ingen trylleformularer, der får urets visere til at bevæge sig langsommere. Altså skal der prioriteres benhårdt både på arbejde og i privatlivet. Den første del sætter fokus på personlige platforme struktur, processer og mindset. Anden del handler om personlig planlægning i forbindelse med det daglige arbejde i samarbejde med andre i grupper eller afdelinger.

Indkøb af digitale ydelser
Digitale og sociale medier forandrer måden, vi planlægger og køber vores rejser og oplevelser på. Denne bog hjælper vej gennem junglen af webleverandører, og gør det lettere at prioritere ressourcer og købe ind digitalt. Bogen er et praktisk redskab, der sætter fokus på indkøbsmuligheder og overvejelser, der er forbundet med tre vigtige områder med betydning for turismeerhvervet, nemlig hjemmesider, Facebook og onlineannoncering.

Projektledelse
Bogen sætter fokus på de essentielle områder, som enhver projektleder og projektmedarbejder møder på sin vej. Tanken er at give dem en forståelse for projektlederens rolle, og redskaber til hvordan man bedst griber ledelsen af mindre projekter an. En projektmodel gennemløber flere faser og hjælper med at holde styr på, hvilke opgaver, der skal løses i de forskellige faser, og hvilke mål, der skal sættes, før arbejdet med næste fase går i gang.

Fyn gennem kinesiske briller
Hvad skal der til for at være blive Kina-klar? Rapporten beskriver, hvad der kendetegner kinesiske turister, når de rejser internationalt og besøger Danmark. Denne viden er omsat til konkrete råd og anbefalinger til attraktioner, hoteller, restauranter, og butikker. Her er idéer og gode råd til, hvordan de kan forbedre deres service og tiltrække endnu flere. Rapporten giver også anbefalinger til, hvad Fyn kan være fælles om.

Kort og godt om Kinesiske Turister
En lille pixibog giver et overblik  over de kinesiske turister og deres adfærd. På otte sider præsenteres de vigtigste fakta, råd og anbefalinger om blandt andet service til hoteller, restauranter, attraktioner og butikker. Informationer er hentet fra hjemmeside og manualen ”Huānyíng.dk” samt rapporten ”Fyn gennem kinesiske briller”.

Erfaringer og gode råd om efteruddannelse
Turisme handler om mennesker, og det er alene menneskelige ressourcer, der kan få dansk turisme op i højeste gear. Fremtidens turismeledere bør i endnu højere grad bruge kompetenceudvikling strategisk for at skabe vækst, sunde virksomheder og gode oplevelser. I denne publikation sætter vi fokus på efteruddannelse, og sammenfatter den viden og erfaringer, som Oplevelsernes Academy, har samlet i sit 4-årige virke.

Om filmturismen i Syddanmark
Film og turisme går hånd i hånd, og sammen kan de noget, som andre turismeprodukter ikke kan. Følelser og historier knytter sig til steder, og locations får deres eget liv og en ny dimension. Bogen henvender sig til alle, der arbejder med destinationsudvikling og kulturturisme. Den samler op på rapport og aktiviteter i perioden 2012-14, kigger fremad og fortæller om de forretningsmuligheder, der følger, når syddanske locations får nyt liv via lærreder og skærme.

Kom langt med kompetenceudvikling
Kompetenceudvikling  er en løftestang til vækst, og bør prioriteres på linje med andre vigtige opgaver som drift, økonomi og struktur.  Det er hovedbudskaber i  bogen, som indeholder dels en række enkle redskaber, der kan anvendes som retningsgivere til, hvordan lederen griber kompetenceudvikling an, dels fortæller den om betydningen af at lægge linjen for både korte og lange strategier.

Destinationsudvikling
Destinationsudvikling er et nøglebegreb og det med god grund. Hvis dansk turisme skal stå sig i den internationale konkurrence er det tvingende nødvendigt at destinationsudvikle. Udgangspunktet for denne publikation er gode eksempler på destinationsudvikling, som den er grebet an i praksis forskellige steder i ind- og udland.