HR- ledernetværk på studietur til Paris

Ledere fra bl.a. LEGOLAND, Lalandia, Billund Lufthavn og Givskud ZOO deltog i november

Et besøg i Disneyland og mødet med den ansvarlige for træningsprogrammer og lederudvikling var højdepunktet på OA's studietur.

Hvordan sikrer man godt værtskab og gode oplevelser og samtidig tjener penge og vækster? Og hvordan træner og fastholder man kompetente medarbejdere og sikrer professionalisme i en branche med stor udskiftning?
På en intensiv studietur til byernes by var fokus lagt på uddannelse af medarbejdere og indtjening.  Her var besøget i Disneyland et godt eksempel på en virksomhed, der investerer mange penge i træning og efteruddannelse til medarbejdere, så de løbende udvikler sig tilegner sig nye kompetencer. En træning, som skaber en stærk kultur, som gør det lettere at fastholde medarbejderne og skabe karriereveje.
" Disney rekrutterer hvert år ca. 3-4000 nye medarbejdere, og det var meget inspirerende at høre, hvordan de griber opgaven an. Alt er nøje iscenesat i overensstemmelse med  Disneys univers" fortæller HR-chef Bente Noringriis, LEGOLAND.

Talentspotting
Uddannelse af nye  medarbejdere følger en fast skabelon. De undervises i tre dage på  Disney Universitet, hvor der gøres en ihærdig indsats for, at de nye medarbejdere hurtigt får Disney-kultur og traditioner ind under huden.  
Alle medarbejdere får en personlig on-the job-manager, der skal hjælpe og støtte dem.  Gode medarbejderne kan senere ansøge om at blive optaget på et Talent-program og dermed skabe sig en karriere inden for virksomheden. Det vælger en stor del at gøre, cirka 70 % af medarbejderne. Disneyland Park and Resorts har i alt ca. 15.000 ansatte, heraf er 4.000 'back stage'.  90 % er fastansatte, mange dog på deltid.

Lærerigt
Tilbagemeldingerne fra deltagerne har været meget positive. Interessant var især arbejdet med talentspotting, leder- og destinationsudvikling.
Studieturen omfattede også besøg til Deyrolles, måske  den mærkeligste butik i Paris, Disneylands temarestaurant Auberge de Cendrillon, kosmetikbutikken Sephora, som er kendt for sin ekstraordinært gode service og Restaurant Eiffeltårn .

Læs programmet her