Haderslev sætter fokus på værtskab

More Mojn har slået camp-letten op i Hoptrup og inviteret unge til videoværksted

Med projektet ”More Mojn” skal borgerne i Haderslev gøres bevidste om alt det gode, kommunen har at tilbyde. Målet er, at Haderslev bliver endnu bedre til at yde turisterne godt værtskab.

Lige så nemt det er at tale ting ned, lige så svært kan det være at tale dem op igen. Ikke desto mindre er det lige præcis sidstnævnte, man er gået i gang med at gøre i Haderslev Kommune. Her vil man som en del af en ny brandingstrategi hjælpe borgerne til at få øjnene op for kommunens fortræffeligheder inden for oplevelsesområdet. 

– Det handler rigtig meget om at få vendt en stemning i kommunen, så vi går fra at have fokus på alt det, vi ikke har, ikke kan og ikke er,  til at have fokus på det vi har, kan og er. Vi skal have delt en masse kommunikation og viden om alt det gode, området byder på, og vi skal blive gode til at tale tingene op i stedet for at tale dem ned, siger oplevelseskonsulent i Haderslev Erhvervsråd, Birgitte Hjort Jaritz,

Borgerne skal være stolte 
Brugerinddragelse er et afgørende element i projektet, der har fået navnet ”More Mojn”. De lokale skal være med til at sætte fokus på kommunens oplevelsesområde og dermed danne fundamentet for et godt værtskab. 
– I første fase handler det om blive opmærksomme på, hvad vi har og kan i Haderslev. Vi skal med andre ord markedsføre os selv internt, så der opstår en stolthed og begejstring samt et kendskab til, hvad vi har at tilbyde. I næste fase gælder det så om at bruge det udadtil. Kommer man for eksempel som turist til Gram Slot, så skal man i Gram også være i stand til at kunne fortælle, hvad der er af spændende ting at besøge i den anden ende af kommunen,” siger Birgitte Hjort Jaritz.

Unge laver film
Som en del af projektet er der blevet lavet en hjemmeside, der er arrangeret kurser og workshops for lokale ildsjæle, og lige nu er en camp-let  ved at afslutte sit ”roadtrip” rundt i kommunen. Her har kommunens unge blandt andet fået hjælp til at fremstille videofilm, hvor de fortæller om deres liv i lokalområderne.

32 ildsjæle på kurser
Det er Haderslev Kommune, Haderslev Erhvervsråd og Oplevelsernes Academy, der har stået for finansieringen af projektet ”More Mojn”. Men udover økonomien har Oplevelsernes Academy bidraget med endnu et stærkt kort, påpeger Birgitte Hjort Jaritz. 
– Det er igennem Oplevelsernes Academy, at vi har kunnet tilbyde et kursus for frivillige ildsjæle. Der er 32 deltagere på kurset, og det er folk, der i forvejen er aktive i lokalområderne. På kurset får de hjælp til at komme fra idé til handling , og de enkelte personers projekter sættes i sammenhæng. På den måde bliver de endnu bedre til værtskab – jeg plejer at sige, at de bliver ”Mojn-masters”, siger hun.